حوزه پیشگیری سطح سوم یا بازتوانی و توانمندسازی

دستگاههای اجرایی ذیربط مکلّفند در جهت بازتوانی افراد آسیب­دیده اجتماعی و فراهم کردن زمینه بازگشت آنها به جامعه و زندگی سالم اقدامات ذیل را انجام دهند:

– فراهم کردن زمینه آموزش مهارت فنی و حرفه­ای به افراد آسیب دیده اجتماعی( سازمان آموزش فنی و حرفه­ای و سازمان بهزیستی کشور و سایر دستگاههای ذیربط و سازمان­های  غیر دولتی )

-فراهم کردن زمینه اشتغال افراد آسیب­دیده اجتماعی از طریق کاریابی، خود اشتغالی، وام اشتغال، و…(وزارت کار و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور، سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، بانکها، سایر دستگاههای ذیربط، سازمانهای غیردولتی).

– فراهم کردن زمینه حمایت از خانواده­های افراد آسیب­دیده اجتماعی با هدف جلوگیری از گرایش آنان به آسیب­های اجتماعی (سازمان بهزیستی کشور با همکاری دستگاههای ذیربط و سازمانهای غیردولتی).

تقویت خدمات پیگیری پس از ترخیص به افراد آسیب­دیده اجتماعی با هدف جلوگیری از گرایش مجدد آنان به آسیب­های اجتماعی از طریق تقویت خدمات مددکاری اجتماعی(سازمان بهزیستی کشور با همکاری دستگاههای ذیربط و سازمانهای غیردولتی).

فراهم کردن زمینه پذیرش افراد آسیب­دیده اجتماعی در خانواده و جامعه با هدف بازگشت آنها به به زندگی مناسب و سالم از طریق اطلاع رسانی مناسب و تصویب قوانین مورد نیاز(دستگاههای ذیربط از قبیل سازمان بهزیستی کشور، سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای غیردولتی).

بند چهارم: حوزه امور حقوقی و قضایی

– انجام بررسی­های حقوقی با هدف اصلاح، تغییر و تصویب قوانین مرتبط در زمینه آسیب­های اجتماعی(وزارت دادگستری با همکاری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی- سازمان بهزیستی، وزارت کشور- نیروی انتظامی و سایر دستگاه­های مسئول و ذیربط و سازمان های غیردولتی و همکاری سایر قوا).

– استفاده از مجازات­های جایگزین زندان برای برخورد با آسیب­دیدگان مشمول مجازات. (وزارت دادگستری). تسریع در رسیدگی به پرونده­های آسیب­دیدگان اجتماعی در واحدهای قضایی و انتظامی (وزارت دادگستری با همکاری وزارت کشور- نیروی انتظامی)

گفتار سوم: قانون اساسی ولایحه قانون پیشگیری از وقوع جرم

پیشگیری از جرم مقوله ای است که نمی تواند در اختیار دستگاه قضایی باشد زیرا پیشگیری از بزهکاری در کوتاه مدت وظیفه دستگاه انتظامی است و در بلندمدت از وظایف آموزش و پرورش و سازمان های مرتبط با مسائل ارتباط جمعی و باید با سازندگی مردم در این زمینه اقدام کرد.زیرا با توجه به نظرات مطرح پیشگیری از جرم تنها کیفر کردن افراد نیست، بلکه باید با بهره گیری از تدابیر و اقدامات پیشینی و مداخله در فرایند فعلیت یافتن جرم، از رخ دادن آن جلوگیری کرد.

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

بررسی نقش سیاستهای آموزشی- تربیتی در پیشگیری از بزهکاری